mandag den 24. august 2009

Skal Skatetour have eliteskatere med eller ej?

Jeg har ambitioner med Skatetour!!! Målet er først og fremmest at skabe opmærksomhed omkring vores motionsløb i Danmark, så flere vil blive interesseret i vores sport og vores sport kan vokse som breddesport. Jeg håber på at der vil komme flere motionsløb til årene frem, på samme måde som ODS rul er kommet i år.

Da jeg selv er passioneret speedskater, ønsker jeg ligeledes at have en løbskultur i Danmark for eliten. Derfor har jeg lavet Skatetour Inline Cup! Med Skatetour har vi en enestående mulighed for at lave en decideret løbsserie for eliten.

MEN! Skatetour har nogle værdier der skal respekteres! Værdierne er hygge, godt humør, fair konkurrence med efterfølgende kage og kaffe. Den stærkeste skal vinde, og kun med fair midler. Både fra den stærkeste selv og vedkommendes holdkammerater!
I går blev de værdier brudt, og derfor valgte jeg efterfølgende at annullere løbet. Dvs. alle fik deres tilmeldingsgebyr tilbage for Skatetour delen og ingen point blev givet til det samlede pointstilling. (kun for Herrer A og Drenge A)

Der er nu to løb tilbage i Skatetour Inline Cup. Jeg vil vurdere efter de to løb om det er mere skadeligt end gavnligt at have eliten med. Det vil være ærgeligt for bredden ikke at opleve eliten, omvendt så ønsker jeg ikke at bredden skal opleve en elite, der ikke bruger fair midler og skaber en negativ stemning.

Skatetour lægger op til at speedskating skal være en gentleman sport. Hvis man ikke er enig i dette, så fint nok. Så kan man bare lade vær med at stille op i Skatetour!

Vi ses på Møn til næste Skatetour løb på søndag..

10 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Jesper, hvad gik der galt i Søndags. Jeg deltog selv i løbet som motionist og havde en god oplevelse med arrangementet som helhed.

Unknown sagde ...

Hej Jesper

Jeg deltog i løbet og tog det store slid hele vejen og sørgede for at tepoet blev holdt oppe..
På de sidste 1500 meter bliver jeg taget i hoften af en ukendt skater og taber herefter 20 - 30 meter og får ikke lukket hullet umiddelbart efter.. en svinestreg jeg aldrig har været udefor i de mange år jeg har dyrket elitesport.. Så stor respekt omkring din beslutning for løbet Jesper og håber det sender de rigtige signaler til de unge skatere at der skal være fairness også i eliteidræt:-)

Godt initiativ med skatetour jeg ser frem til at deltage mere seriøst næste år

De bedste hilsner
Den "gamle" Hechmann:-)

Unknown sagde ...

Hej Michael,
jeg er glad for at du havde en god oplevelse af løbet! Jeg håbede heller ikke på at løbet blev mærket af den stemning, der var blandt flere skatere pga. af hændelser som Claus beskriver.

Som jeg har beskrevet i mit indlæg, så laver jeg Skatetour for bla. at støtte op om hyggelige og gode løb. Man kan ikke gardere sig mod alt negativt i denne verden, men man kan dog godt gøre alt for at have en positiv stemning. Når der så sker hændelser i Skatetour, som ikke stemmer overens med de mål, så bliver jeg også nød til at reagere!

Jeg håber at budskabet om Skatetours hensigt er ret klart efter sidste weekend og vi i fremtiden også kan have gode og hyggelige løb!

Claus: glæder mig til at se dig noget mere i løb, det bliver jo ren nostalgisk:)

Sune Jensen sagde ...

Hej Jesper,

Du spørger om der er plads til en elite Cup i Danmark. Det mener jeg ikke der er. Eliten er meget smal og skrøbelig - endnu. Jeg synes mere du med skate-tour skal satse på at få budskabet ud til motionisterne, og få dem engageret i at kommer ud at rulle. Det jeg synes er skate-tours opgave er at være en platform for markedsføring af de rulleskøjteløb der er tilknyttet, samt at hjælpe til at sikre kvaliteten i løbene, så man ved hvad man får når man tilmelder sig et skatetour løb. Pengepræmierne er i mine øjne en misforståelse, og tiltrækker de forkerte deltagere... Det er blot min mening :-)

Unknown sagde ...

Hej Sune,

jeg tror desværre du har helt ret! Det er også det der er blevet min konklusion efter noget tids overvejelse! Problemet er at mit hjerte brænder for speedskating, og jeg prøvede derfor at have eliten med.

Dette sker dog ikke mere. Fra 2010 vil Skatetour være et brand for motionsløb. Det ligger allerede i støbeskeen, hvad der skal ske næste år.. og det bliver desværre uden elite!

Tak for dit gode input!

Sune Jensen sagde ...

Hej Jesper,
Den danske elite skal nok komme og være med, uanset om der er pengepræmier eller ej, og uanset om målgruppen er motionister eller ej.
Æren betyder jo også en del!
Personligt vil jeg mene det må det være federe at blive hyldet som vinder af en motionsløb med 400 deltagere, end som vinder af et eliteløb med 10-20 deltagere...

- Og er der 400 deltagere, så bliver der sikkert råd til en flot buket blomster :-)

Annie Røn sagde ...

Hvad er det, vi leger?
Jeg har tidligere opfordret til mere debat om fremtiden for dansk speedskating vores drømme og ønsker, og lidt mindre om regler - og til det kunne jeg også tilføje ”restriktioner og straf”.
Jeg er naturligvis enig i, at vi skal fremme den sportslige etik, men jeg er dybt uenig i de metoder, man har valgt at anvende og det man har fokus på, når man gerne vil fremme en ”god sportsånd”. I mange andre sammenhænge siger man at ”det er det, der er fokus på, der vokser”.
Kære Jesper du siger selv præcis det samme med dit ordsprog om, at ”man skal behandle en mand – ikke som han er, men som man ønsker, han skal være”. Kort sagt: ”Alle lever op til de forventninger, der er til dem”.
Præcis den samme begrundelse brugte jeg i etisk udvalg og til årsmødet, når jeg stemte imod restriktioner og straf som metode til at fremme god sportsånd. Jeg tror kun det gode kan fremmes gennem belønninger. At man fremmer det gode, ved at fokuserer på og belønne ”det gode”. Når du fokuserer på det gode, så vokser det gode, når du fokuserer på det onde …..
Hvad er det, vi vil med vores sport, og hvordan fremmer vi det, vi gerne vil? Hvordan er BØR/SKAL vi hver især som ledere (klubleder, klubtræner, landsholdstræner, leder af sportskomiteen, talenttruptræner m.m.) bidrage til at fremme det, vi gerne vil. MEN først og fremmest er det vigtigt, at dem der varetager en eller anden form for lederposition i sporten, tager LEDELSEN på sig!!!
Jeg bliver utrolig bekymret, når jeg hører at to af de danske løbere, der er tilknyttet landsholdet, i år har fået en direkte diskvalifikation i nogle af sæsonens udlandsstævner. Det er pinligt, når danske løbere opfører sig sådan i udlandet (specielt når vi ved, at der køres langt mere hårdt i udlandet end i Danmark). Det er ikke et udlandsry, jeg ønsker for vores danske løbere, og jeg håber ikke, det sker igen næste år, men jeg mener ikke at det kan løses gennem kollektiv og offentlig skæld ud. Landsholdstræner-teamet bør tage alvorligt, at det er dem, der gennem deres ”ledelse” kan fremme en bestemt adfærd, og det er det jeg mener med, at ”de må tage ledelsen på sig”. Hvordan og i hvilket omfang medvirker de til at ”belønne” løberne for god sportsetik? Hvad er det landsholdsløberne bliver belønnet på? Er det primært deres præstationer, eller er der også fokus på, hvordan de opnår deres præstationer (god sportsetik)?
Sport på så højt et plan gør noget ved mennesker - former mennesker på godt og ondt. Derfor er det så utrolig vigtigt, at de ledere, der opgiver vores unge mennesker er deres ansvar bevidst og endnu engang ”tager ledelsen på sig”. I den forbindelse bliver jeg nødt til at påpege, at ledere der offentligt anklager sine medarbejdere, har brug for at blive klogere på hvad god ledelse er, og hvad det ledelsesmæssigt kræver at flytte virksomheden i en positiv retning!
Vi er nødt til at være meget mere ”menneskekloge”, hvis vi gerne vil fremme vores sport, og det kræver ”professionelle og bevidste ledere” på alle niveauer. Lad os nu for alvor komme i gang med den dialog, vi har så utrolig meget brug for, og her tænker jeg på en reel dialog på tværs af klubber og organisation, hvor man lytter dobbelt så meget, som man taler. Det er jo derfor, vi er udstyret med to ører og kun én mund! Der er så meget, der samler os. Alligevel synes jeg energien bliver brugt på at forstærke det, der skiller os?

Søren Helmsøe sagde ...

Hej Annie

Du har tilsyneladende slet ikke forstået alvoren. Når navngivne løbere for egen vindings skyld sætter konkurrenters liv i fare for at vinde et, undskyld udtrykket, s.... motionsløb, så er det ikke nok at være "menneskeklog" og fokusere på og belønne ”det gode”, det er derimod tid til umiddelbar og kontant handling. Det var derfor en klog beslutning Jesper traf mht. aflysningen.

Angående de to direkte diskvalifikationer i udlandet, må du være dårligt informeret. Ingen landsholdsløbere, dvs. EM-deltagere, er blevet direkte diskvalificeret. Der er dog forekommet en diskvalifikation på baggrund af advarsler. Det er meget beklageligt og uacceptabelt, men står slet ikke mål med hændelserne i Holbæk.

Jeg kan samtidig, som en del af landsholdsteamet, dæmpe din bekymring ved at afsløre, at der fra landstrænerne i den kommende sæson vil være ekstra fokus på etikken. Såfremt man ikke efterlever det etiske kodeks eller er belastet af disciplinærsager vil ens fortsatte deltagelse i bruttotruppen til stadighed blive taget op til vurdering.

Mvh. Søren

Annie Røn sagde ...

Hej Søren
Tak fordi du kommenterer oplægget. Jeg synes det er fedt, at du giver dig den tid. Vi forskellige synspunkter, og vi er ikke nødvendigvis enige. Men det behøver, vi heller ikke!
Det vi gør, siger, skriver m.m. er jo netop tegn på, at vi er engagerede og brænder for denne sport, og gerne vil være med til at udvikle den. Det kræver dialog, lydhørhed og kompromisser. Men først og fremmest åbenhed, og det glæder mig utrolig meget, at du vil bidrage med det, og måske på sigt på denne måde medvirke til at nogle af vores fælles drømme for sporten kan gå i opfyldelse.
Som du selv skriver skyldes nogle af vores forskellige opfattelser måske misforståelser, dårlig information, og jeg kunne tilføje ”ensidigt perspektiv”, men det er alt sammen noget en åben dialog kan medvirke ændre. Det vigtige er, at vi begge har fokus på det, vi har til fælles, nemlig at vi vil udvikle en fantastisk sport til at blive endnu bedre!
Og jo jeg forstår udemærket alvoren! Jeg tror bare ikke på, at vi udvikler meget ved at fokusere på en sag og et bestemt øjebliksbillede, og lige præcis i forhold til det konkrete løb har jeg fået fortalt andre episoder, som ligeledes var kritisable. Men hvad er det for episoder man vælger at tage frem og debattere? Her er valget måske meget afhængig af ”den sandhed, man tror på”. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ”ser noget forkert” - man ser det, man ser! Det man ser afhænger af, hvor man vender kikkerten hen, og er man bevidst om det, er man allerede nået meget langt. Præcis derfor mener jeg ikke, vi bidrager til den ønskede udvikling ved at diskutere en konkret sag, men i stedet bør tage en længe savnet og åben debat med fokus på fremtiden og ikke fortiden.
Jeg mener ikke, vi når langt med straf og sanktioner, hvis der i bruttotruppen primært er et ensidigt fokus på præstationer, og ikke hvordan disse præstationer opnås. Jeg taler netop for, at vi i stedet for at fokusere på symptomer: ”uetisk sportslig optræden”, skal fokusere på det, der giver symptomerne og skaber ”sygdommen”. Hvis man ønsker at fremme god sportsetik eller for den sags skyld sammenhold, kammeratskab og lignende, som skal fastholde løberne i sporten og også udvikle dem rent menneskeligt, er idrætslederne nødt til at have fokus på andet end de umiddelbare præstationer i et løb. Ikke mindst fordi ”dem der ikke præsterer i dag, kan være dem, der præsterer i morgen”, og så er det vigtigt, at de dels stadig er i sporten og også har sportsetikken i orden.
Angående den direkte diskvalifikation i et udlandsløb af en af landsholdsløberne er det da muligt, at jeg er dårlig informeret. Jeg har mine informationer fra nogle af de dommere, som dømte i det pågældende løb, og ud fra deres beskrivelser var adfærden fra den danske løber, især under opløbsstrækningen, i høj grad med til at bringe andre løbere i fare! Under alle omstændigheder, som du også selv skriver, er et antal advarsler i udlandet, som fører til en diskvalifikation, meget problematisk for den sportsetik, vi gerne vil fremme i Danmark (ikke mindst når vi tager i betragtning, at det er langt sværere at ”gøre sig fortjent til en advarsel” i udlandet end i Danmark).
Men det der er væsentligt i denne dialog, er efter min mening ikke, hvad nogen har gjort i fortiden. Det præger desværre dansk speedskating, at der er et alt for stort og subjektivt fokus på fortidens handlinger og oplevelser. Det der er væsentligt er, hvad vi vil tage med os ind i fremtiden, og hvordan vi sammen skaber den fremtid, vi ønsker. Det kræver naturligvis, at vi er mange, der bidrager i dialogen om, hvordan vi kommer videre, hvad vi hver især skal gøre og naturligvis gennem dialogen bliver enige om, hvad der skal kendetegne dansk speedskating i fremtiden.

Annie Røn sagde ...

Jeg håber, at endnu flere vil tage teten og give deres besyv med i denne vigtige og grundlæggende debat.
Hvis jeg selv kunne give debat-stafetten videre, ville jeg give den til Lars Schmidt, som jeg tidligere har haft en god mundtlig debat med, og som jeg synes har nogle rigtig gode tanker og overvejelser for dansk speedskating, som fortjener at blive udbredt i et større forum.